Jak poprawić swoją koncentrację?

Z pewnością zdarzyło ci się nie raz słuchać na lekcji nauczyciela, a po chwili uświadomić sobie, że tak naprawdę niewiele pamiętasz z tego, o czym mówił. Na pewno przytrafiło ci się również czytać jakąś książkę lub artykuł, by w pewnym momencie stwierdzić, że od pewnego czasu nie wiesz o czym czytasz. Podobne sytuacje, można by mnożyć.

Nasz umysł często, gdy coś robimy, zaczyna po pewnej chwili gdzieś błądzić. Wpada w nurt myśli, które niosą nas gdzieś od przeszłości do przyszłości, poprzez różne sprawy, miejsca, osoby,  itd. Krótko mówiąc „odpływamy” od naszego głównego zadania.

Problem ten dotyczy większości osób i bierze się on po prostu z braku umiejętności koncentracji czyli skupiania myśli przez pewien dłuższy czas na jednej czynności, sprawie, problemie itd.

Jest to jednak problem, z którym można sobie (przy odrobinie wysiłku) całkiem skutecznie poradzić.

Koncentrację da się wyćwiczyć!

.

Zanim jednak dojdziemy do tego jak wytrenować dobrą koncentrację, napiszmy dlaczego w ogóle warto podjąć ten trud.

Jeśli wytrenujesz dobrą koncentrację:

  • będziesz mieć lepszą pamięć;
  • będziesz się szybciej uczyć, nauka stanie się dużo bardziej efektywna;
  • zaczniesz osiągać lepsze wyniki, przez co wzrośnie twoja samoocena i poczcie własnej wartości;
  • zaoszczędzisz sporo energii i czasu;

Widzisz więc, że opłaca się trenować koncentrację!

 

 

Co robić podczas wykonywania jakiegoś zadania (np. nauki), by być jak najbardziej skoncentrowanym:

  1. Skup się maksymalnie na swoim zadaniu

Przed rozpoczęciem jakiegoś zadania warto samego siebie zmotywować zadając np. pytanie „Co takiego osiągnę robiąc to?” i znaleźć kilka pozytywnych odpowiedzi na to pytanie. Oczywiście najgorszą odpowiedzią jest: NIC! Taka odpowiedź spowoduje, że od razu na starcie, sam pod sobą wykopiesz głęboki dołek.

Inną prostą i bardzo skuteczną metodą motywowania się, jest nagrodzenie samego siebie za właściwe wykonanie zadania. Wymyśl sobie zatem jakąś (drobną) nagrodę, która sprawi ci przyjemność i której wizja spowoduje, że będziesz w pełni skupiać się na zadaniu i wykonywać je jak najlepiej.

  1. Nie pozwól, aby cię coś rozpraszało

Zadbaj o to by w twoim otoczeniu znajdowało się jak najmniej rzeczy, które będzie cię rozpraszać. Usuń, w miarę możliwości, wszystko co nie jest związane bezpośrednio z wykonywaniem aktualnego zadania, usuń wszystko co może cie rozpraszać.

A co to takiego? Doskonale wiesz! Są to np.: komputer, telefon, telewizor, radio, głośna ulica, hałaśliwi ludzie itd. Jeśli w trakcie wykonywania zadania zaczniesz w pewnym momencie przeglądać Facebooka, rozmawiać na czacie z kolegą czy oglądać fragment jakiegoś serialu w telewizji – straciłeś właśnie koncentrację.

  1. Nie rób kilku rzeczy na raz

Nie oszukuj siebie, że masz na tyle podzielną uwagę, by skupić się w pełni na kilku sprawach.

Być może czytając punkt 2 przyszła ci do głowy myśl – ale przecież ja mam podzielną uwagę i mogę jednocześnie się uczyć i np. rozmawiać z koleżanką przez internet lub słuchać muzyki, wiele razy tak było.

Może i było.  Ale to nie jest żadna podzielna uwaga, tylko szybkie przerzucanie myśli z jednej rzeczy na drugą. Coś takiego zabiera ci dużo energii i naprawdę rozprasza. Możesz mieć pewność, że rezultaty tego typu działania są przeważnie dosyć słabe. A co ważniejsze – badania pokazują, że gdy próbujemy skupić się na kilku sprawach jednocześnie skupiamy się na każdej z nich dosyć powierzchownie czyli potem szybko o wszystkim zapominamy!

Jeśli naprawdę chcesz, aby coś zostało przez ciebie trwale zapamiętane, musisz skoncentrować się na tej jednej rzeczy i poświęcić jej całą swoją uwagę przez dłuższy czas.

  1. Rób sobie przerwy

Aby móc się skoncentrować przez dłuższy czas na tym co robisz musisz robić pauzy. Kiedy tylko zauważasz, że twoje myśli zaczynają „odpływać” – zrób sobie niezwłocznie przerwę. Idealnie jeśli podczas niej wykonasz kilka prostych ćwiczeń fizycznych, aby dotlenić mózg. Możesz też pokusić się o króciutki spacer na świeżym powietrzu.

Spoglądaj też na zielony kolor za oknem – to relaksuje.

  1. Jeśli zdarzy ci się zdekoncentrować, nie krytykuj się za to.

Gdy przydarzy ci się, że podczas wykonywania zadania (pomimo, że mocno starasz się koncentrować) coś jednak odwróci twoją uwagę – nigdy się za to nie krytykuj swoimi negatywnymi myślami. Takie krytyczne dialogi wewnętrzne z samym sobą spowodują tylko niepotrzebne napięcie i stres oraz dodatkowo, niepotrzebnie utwierdzą cie w przekonaniu, że rzeczywiście masz problemy z koncentracją.

Naprawdę nie przejmuj się tym, że niechcący udało ci się na chwilę rozproszyć. Wahania koncentracji to normalna rzecz – zaakceptuj to. Dużo ważniejszą sprawą jest aby po rozproszeniu szybko wrócić z powrotem do właściwego zadania.

  1. Nie szukaj wymówek, aby zakończyć zadanie wcześniej.

Często, gdy zbyt wiele razy rozproszysz się podczas wykonywania zadania, zaczynasz szukać sposobności, by zakończyć to zadanie przed czasem. Wymyślasz więc usprawiedliwienia i wymówki typu: „jestem zbyt leniwy”, „nie umiem się skupić na czymś co mnie nudzi”, „jestem roztrzepany i nie potrafię usiedzieć w miejscu”, „dziś nie mam dnia – zrobię to innym razem” i wiele, wiele innych. Znasz to skądś?

Przypomnę ci więc: koncentracja to umiejętność, którą KAŻDY możny ćwiczyć – również TY!  A najlepszą porą, aby to robić jest właśnie moment, w którym zaczynasz szukać wymówek. Jeśli w takim „krytycznym” momencie pokonasz swoje wymówki, odniesiesz naprawdę wielkie zwycięstwo i będziesz mógł być z siebie dumny.

Słyszałeś na pewno o sytuacji, gdy np. dziecku uczącemu się jeździć na rowerze, przydarzy się upadek. Co wtedy zrobić? Postarać się zachęcić dziecko aby jak najszybciej wsiadło na rower. Jeśli maluch nie pokona od razu strachu wywołanego upadkiem, to jest duża szansa, że zostanie mu coś w rodzaju traumy i może mieć w przyszłości duży problem, aby znów na rower wsiąść.

Widzisz tu analogię do twoich wymówek? Nie szukaj więc ich! A jeśli pojawią się same – przegoń je najszybciej jak się da i wróć do zadania.

 

 

Zdolność koncentracji możesz również wspomagać wykonując pewne czynności na co dzień.

  • SPORT

Staraj się być aktywny sportowo na co dzień. Nawet niewielka aktywność fizyczna wykonywana każdego dnia znakomicie dotlenia mózg i ułatwia utrzymanie skupienia.

  • ODŻYWIANIE

Staraj się codziennie przede wszystkim pić dużo wody ale również  jeść produkty o dużej wartość odżywczej, takie jak warzywa, owoce, ryby czy produkty pełnoziarniste.

Unikaj natomiast „ciężkich” posiłków oraz fastfoodów – one tylko cie zapychają i powodują, że czujesz się ciężko. Odbierają ci bardzo dużo energii, którą niestety twój organizm musi poświęcić na (często kilkugodzinne) trawienie.

  • SEN

Bez odpowiedniej ilości przespanych godzin i właściwej głębokości snu, twój organizm nie jest się w stanie zregenerować, a co za tym idzie obniża się jego zdolność do koncentracji.

  • PLANOWANIE

Jeśli na co dzień dokładnie określasz sobie cele, które chcesz osiągnąć i czas jaki zamierzasz na to poświęcić, twój umysł pozostaje dłużej skupiony. Planuj więc jak najwięcej!

  • POZYTYWNE NASTAWIENIE

Jeśli jesteś skory do marudzenia ,narzekania a twoje nastawienie do wielu spraw jest negatywne, szybko ulegasz zniechęceniu i rozkojarzeniu.

Staraj się wzbudzać w sobie pozytywne emocje. Postaraj się, aby na co dzień było w twoim życiu jak najwięcej uśmiechu – ciesz się z małych rzeczy i skupiaj na tym co masz a nie na tym czego nie masz. Żyj tu i teraz a nie w przeszłości czy przyszłości.

Dzięki pozytywnemu nastawieniu zdecydowanie łatwiej będzie ci się koncentrować na rzeczach, które robisz.

.

Powodzenia!

artykuł pochodzi z bloga: BIGOS MATEMATYCZNY